Mauzóleum Oksany Sadovenko: Rats With Wings Show
autor: Oksana Sadovenko
výstava: Rats with wings show
vernisáž: 19.2. 2024 o 19:00
hudobní hostia: Polisaurus, Fantomass
trvanie: 19.2.-21.2.2024
kurátor: Gabriela Halás
výstava: Rats with wings show
vernisáž: 19.2. 2024 o 19:00
hudobní hostia: Polisaurus, Fantomass
trvanie: 19.2.-21.2.2024
kurátor: Gabriela Halás
Oksana Sadovenko je výtvarníčka pochádzajúca z Ukrajiny, z Kyjiva, kde vyštudovala Národnú akadémiu výtvarných umení. Ako mnohí iní, aj ona skrz tragický vojnový stav opustila svoju krajinu a usadila sa v Bratislave. V súčasnosti študuje na VŠVU, znovu magisterský stupeň v ateliéri 3EAM (Mgr. art. Rastislav Sedlačík, ArtD., doc. prof. Matej Fabian, ArtD.).
Kým práce z minulosti boli viac akademické, tak jej súčasná tvorba je charakteristická silným expresívnym gestom a formálnym uvoľnením, tvorbou rozmerných maliarskych objektov a inštalácií, ako aj konceptuálnejším a viacvrstvovým ponímaním motívu holuba. Má snahu vytvárať presahy do verejného priestoru, odvíjajúcej sa aj zo skúsenosti so street artom, ktorému sa Oksana aktívne a anonymne, pod menom Де ночують голуби („Kde spia holuby“), venovala posledné roky pred odchodom z Kyjiva.
Po príchode na Slovensko ju zaujali najmä práce Petra Bartoša, Stana Filka a Júliusa Kollera, ktorí sú jej blízki uvažovaním o svete, živote aj tvorbe. Často pracuje s nájdeným alebo jednoduchým materiálom ako papier, ktorý pretvára v celistvé série. Ideovo ju zaujímajú témy odprírodneného mestského prostredia, antropomorfizovania prírody, utópia, totalita, symbolika, osobná mytológia. Aktuálne má prebiehajúcu samostatnú výstavu v Galérii mesta Blanska: Holubí spánek.
Okrem autorských prezentácií sa zúčastnila viacerých kolektívnych výstav a rezidencie – White&Weis, A4, Artrooms Moravany, Rozptyl, Sirotinec.
Vo FUGE Oksana predstavuje maliarsku a objektovú inštaláciu pozostávajúcu z najnovších realizácií, ako aj prvkov zo starších sérií, kde si vyberá diela poukazujúce na vzájomné podobnosti medzi ľudským a zvieracím aktérom, porovnáva ich alebo fabuluje. Či už sa jedná o spôsob života v mestách, telesné dimenzie alebo abstraktné pojmy typu krehkosť, detstvo a sloboda. Okrem samotných vnútorných priestorov je dvorček FUGY ideálnym site specific prvkom, práve tým miestom, kde spia holuby, kde holuby žijú, kde sú prítomné celým svojím bytím.
Oksana vo svojich dielach upozorňuje na holuby – zvieracieho spoločníka, ktorý má v ľudskej blízkosti, svoje dlhodobé miesto. Holubica v Starom zákone bola signátorom nádeje, keď Noemovi priniesla vetvičku a priblížila tak víziu pevniny, nového domova. V biblických zobrazeniach zastupuje Ducha svätého, je poslom božím. Poštový holub sa stal dôležitou súčasťou politiky, nakoľko nebadane a pomerne rýchlo dokázal doručiť cenné informácie. Holub bol chovaný na konzumáciu ako hospodárske zviera, neskôr šľachtený a variovaný pre naše potešenie. Máva úlohu nezištne pomáhajúceho zvieraťa v rozprávkach či baladách. Za socializmu, v oficiálnom umení, dostal podobu nespočetne sa opakujúceho a značne vyprázdneného symbolu mieru. Dnes zdivený domáci holub predstavuje nežiadúci jav v mestách, kde obťažuje svojím rýchlym množením, výkalmi, či už len samotnou prítomnosťou. Prestáva byť idealizovaný. Holuby sa nachádzajú kdekoľvek v ľudskej blízkosti, sú nám podobnejšie ako by sme si mysleli, stretáme sa s nimi každý deň. Rovnako ako my, majú chyby, predstavujú isté nebezpečenstvo, nie sú ideálni. Existujú napriek všetkému. Od pôvodných prostredníkov medzi nebom a zemou sa vzdialili k potkanom s krídlami.
Gabriela Halás
…………………………………………………………………………………………………………….
Výstavný program MAUZÓLEUM (X.Y.) je výtvarnou časťou kultúrnych aktivít platformy Forum Absurdum pre rok 2024, ktorú kurátorsky povedie výtvarníčka Gabriela Halás.
Ide o súbor prevažne autorských výstavných realizácií, ktoré dávajú možnosť prezentácie umelkyniam a umelcom pochádzajúcim najmä (ale nielen) z komunity blízkej ideám FUGY. Teda autorov spolutvoriacich chýbajúcu kultúru, či už svojím bytím, prácou, aktivizmom, kolektivitou, provokáciou alebo len nachádzaním mentálneho odpočinku (tak dôležitého v časoch neustálych spoločenských zmien a na pozadí všadeprítomných otvorených tém, ako duševné vyhorenie, prekarizácia práce, weltschmerz, nádej, smrť, ľudské práva, či ekologické roviny).
FUGA svojou organickou priestorovou dispozíciou a nehierarchizujúcim prístupom k ľuďom ponúka ideálne miesto pre site specific výstupy. Stáva sa prostredím pre hru a experiment, od tvorcov očakáva odvahu a prekročenie prípustných hraníc. Je ideálnym útočiskom pre výtvarníčky a výtvarníkov pôsobiacich v umeleckom odbore neštandardne, pracujúcich na pomedzí presahov médií, za pomoci rôznorodých vyjadrovacích foriem. Znesie aj realizácie, ktoré sú príliš pre klasický galerijný white cube, ponúka fugu bez cenzúry v inštitucionálnom svete.
Názov MAUZÓLEUM (X.Y. – meno konkrétnej autorky/autora) odkazuje s dávkou nadsázky, ale aj kusom sebairónie a pokory, na typ pohrebnej architektúry, ktorá slúži na umiestnenie konzervovaných telesných pozostatkov významných osobností, ktoré tak získavajú večnosť. Naše
MAUZÓLEUM (X.Y.) ponúka priestor na zomieranie aj zrodenie, pády aj výstupy. Stiera hranicu medzi medzi tvorcami a návštevníkmi, prináša živý kontakt s umením.
Viac info, záujem o spoluprácu: gabriela.halas@gmail.com